Palveluskoirat ovat monelle ihmiselle pelastus. Nämä uskolliset seuralaiset on koulutettu erityisesti tunnistamaan, onko niiden omistaja pulassa ja reagoimaan, olipa kyseessä sitten lääkkeiden hakeminen tai avun kutsuminen.
Tämä video on todiste siitä, kuinka uskomattomia palveluskoirat voivat olla. Se näyttää hetken, kun koira reagoi omistajansa saatua sairaskohtauksen ruokakaupassa.
Lue myös: Isä rakensi pihalle leikkipaikan – lasten sijaan sen valtasivatkin suloiset villieläimet
WGHP:n mukaan Pohjois-Carolinasta kotoisin oleva Amber Laudicina saa odottamattomia kohtauksia kemoterapiaan liittyvien aivovaurioiden vuoksi, taisteltuaan aivokasvainta vastaan vuonna 2010.
Onneksi hänellä on rinnallaan 11 kuukauden ikäinen palvelukoira nimeltä Koda, jonka hän on kouluttanut reagoimaan kohtauksen sattuessa.
Yksi näistä hetkistä tallentui videolle, kun Amber kävi ostoksilla paikallisessa Harris and Teeter -supermarketissa.
He kävelivät kaupan käytävällä ja Amber koulutti samalla koiraa. Yhtäkkiä Amber alkoi kuitenkin oikeasti osoittaa kohtauksen merkkejä. Hänellä oli lievää viivettä kehon kielessä ja heiluvat liikkeet.
Koda alkoi aistia ennen jo omistajaansa, että jokin oli vialla, joten se alkoi haukkumaan. Kun Amber kaatui maahan, Koda pysyi hänen vierellään varmistaakseen, ettei hän loukkaa itseään.
Amberilta lähti taju ja Koda haukkui lisää. Onneksi eräs työntekijä tiesi heidän tilanteestaan. Hän tiesi, että jos Koda alkaa haukkumaan, jotain on vialla.
Työntekijä soitti välittömästi apua, ja Koda seisoi edelleen kärsivällisesti vahtimassa Amberia.
”Koda pelasti henkeni”
Amber kirjoitti myöhemmin, että vaikka Koda harjoittelee edelleen ja talutushihna häiritsi joidenkin tehtävien suorittamista, kaikki meni silti ”erittäin hyvin”.
– Koda pelasti henkeni, Amber kertoi WGHP:lle. ”Se esti minua loukkaantumasta ja joutumasta sairaalaan aivotärähdyksen tai pahemman vuoksi.”
Videolla Amber kirjoitti, että se oli Kodan ensimmäinen todellinen hätätilanne, ja kaikki ”meni hämmästyttävästi”.
– Voit harjoitella ja harjoitella tätä varten, mutta et tiedä kuinka pitkälle olet päässyt ennen kuin se todella tapahtuu, hän kirjoitti.
Amber kehui myös supermarketin työntekijöiden toimia.
– Ihmiset eivät yleensä istu kanssaani odottamassa, he vain soittavat ambulanssin ja odottavat sen saapumista.
Johtaja kuitenkin otti tilanteen haltuun, käski työntekijää soittamaan ambulanssin, ja piti itse huolta Amberista. Hän silitti Amberia ja puhui hänelle, hän kehui Kodaa hyvästä toiminnasta ja antoi sille herkkupalan.
Juttu jatkuu upotuksen jälkeen.
Jos upotus ei näy, voit katsoa sen tästä.
Kaupan mukaan ensihoitajat saapuivat tarkastamaan Amberin, mutta hänen ei tarvinnut mennä sairaalaan.
Amber on myös perustanut GoFundMe-sivun kerätäkseen rahaa kiittääkseen johtajaa hänen hengenpelastustoimistaan.